Hvem er vGI
-
På VGI tror vi på, at unge kan, vil og tør. Derfor er et år hos os ikke et pusterum, men en investering i din fremtid. Her styrker du dig selv, bliver klogere og skaber venskaber, der kan vare resten af livet. Vores kerneværdier er tillid, respekt, ligeværd, nysgerrighed og ansvarlighed. På VGI bygger vi på Grundtvigs livssyn og skoletanker med fokus på almen dannelse, faglighed og fællesskab.
Vi optager 185 elever i 9. og 10. klasse og tilbyder niveaudelt undervisning, der forbereder dig til gymnasiale eller erhvervsuddannelser. I 10. klasse kan du vælge mellem almindelig 10. klasse eller vores projektorienterede Studie10.
Vi har ingen faste linjer, men giver dig frihed til at vælge din kerneidræt og samtidig prøve kræfter med andre sportsgrene, kreative eller musiske fag. Gymnastik, boldspil og fysisk træning fylder meget i hverdagen, og vi deltager i turneringer, stævner og laver opvisninger. Hos os er der plads til både nybegyndere og erfarne talenter – det vigtigste er din lyst til at deltage og udvikle dig.
Sang, morgensamlinger, teater og kreative valgfag som keramik og smykkeværksted gør hverdagen varieret og spændende. Vi lægger også vægt på livsoplysning, hvor vi taler om både de små glæder og de store spørgsmål i livet.
Vi prioriterer, at alle elever bliver set og udvikler sig ud fra eget ståsted. Et efterskoleophold kan være udfordrende, men det er netop i udfordringerne, at du vokser. Fællesskabet er nøglen til et stærkt og meningsfuldt år.
Vi glæder os til at byde dig velkommen og skabe et fantastisk efterskoleår sammen med dig.
Velkommen til VGI – her bliver mennesker til.
-
Vivild Gymnastik- og Idrætsefterskole tilhører familien af frie efterskoler og højskoler. Grundtvigs skoletanker og livssyn og dele af Kolds tanker om skole danner baggrund for vores skolearbejde i dag. Det grundtvigske livssyn bygger på, at mennesket er godt nok, som det er. Vi skal opleve og forstå, hvad vi kommer fra, så vi med afsæt heri fortsat kan udvikle os mod at blive livsduelige mennesker. Skolesynet handler om livsoplysning.
Kolds skoletanker handler om at være en personlig skole, hvor vi omgås eleverne med respekt og plads til forskellighed. Her danner den enkeltes livshistorie afsæt for videre udvikling af selvværd og personlighed.
Aktiv deltagelse og ansvar for små og store fællesskaber er vigtige elementer i hverdagen, hvor tillid, samtale og ligeværd vægtes højt.
Sammenhæng og nærhed vægtes højt i skolens dagligdag såvel som i skolens forhold til lokalsamfundet. Gennem egne idrætsaktiviteter og via samarbejde med de folkelige foreninger, ønsker vi at give eleverne lyst til at være aktive idrætsudøvere samt inspirere til at deltage i det frivillige arbejde efter opholdet på skolen. Omdrejningspunkterne på Vivild Gymnastik- og Idrætsefterskole er dannelse og uddannelse samt frihed til forskellighed - båret af ånd, respekt og fællesskab.
Vivild Gymnastik- & Idrætsefterskole - Viden, Værdier, Venner -
På Vivild Gymnastik- & Idrætsefterskole er KRAP et integreret redskab i dagligdagen.
KRAP kan styrke individet og flytte fokus til egne ressourcer, men metoden kan også styrke et helt fællesskab og en gruppe.
“Den KRAPske tænkning er en del af vores sprog på skolen, og den kendetegner vores pædagogiske tilgang. Både overfor den enkelte elev, men også over for fællesskabet – både som en helhed men også i forhold til at få øje på de ressourcer, som de enkelte familiegrupper på skolen har." (Janne Kastrup Johansen, lærer og ressourceperson på trivselsområdet.)
Janne er en af de lærere, der løbende gennemfører PsykologCentrets AKT-KRAP uddannelse, og erfaringerne er for længst omsat til praksis på skolen. Hele lærergruppen anvender således metoden, og det lægger vi bestemt ikke skjul på.
”Når vi har forældredag på skolen, så holder vi et indlæg, hvor vi fortæller om KRAP, hvordan og hvorfor vi bruger metoden. Vi har også to til tre pædagogiske dage årligt, hvor hele lærergruppen arbejder med KRAP, så alle får det fælles sprog og en samlet tilgang,” (Janne Kastrup Johansen)
Gør en forskel
Her på skolen oplever vi, at indsatsen virkelig bærer frugt. Formålet er at sikre trivslen for både den enkelte elev, men også for de elevgrupper eller “familiegrupper”, samt for fællesskabet på skolen som helhed. Ved at fokusere på de ressourcer, som den enkelte og fællesskaberne har, så øger det bevidstheden om, hvordan disse ressourcer kan styrkes yderligere.
”På en efterskole er fællesskabet meget vigtigt, og vi er utrolig glade for, at vi kan anvende KRAP gruppevis også. Desuden kan redskaberne favne hele vores elevgruppe. Vi har elever her, som kræver lidt ekstra, og så har vi helt almindelige unge, og med KRAP kan vi tage vare på dem alle. At være ung kan være svært ind imellem, og derfor kan alle eleverne have glæde af at blive mødt anerkendende og med fokus på de ting, som de er gode til." (Janne Kastrup Johansen)