Menu

Elevsammensætning.
Vi optager 180 elever fordelt nogenlunde ligeligt mellem piger og drenge. Det tilstræbes at elevgruppen er sammensat som et almindeligt udsnit af unge uden særlige vanskeligheder. Vi har hvert år enkelte elever med specielle udfordringer fx ordblinde, hørehæmmede, ADHD eller andet.
Vi vurderer i hver enkelt situation, om vi magter opgaven, og om vi tror, skolen er et rigtigt valg for eleven og familien.
Vi ønsker at bidrage til integrationen og optager gerne elever med anden etnisk baggrund.
 
Elevoptagelse.
Skolen optager elever til de kommende skoleår løbende hele året.  Man optages ved at sende en tilmelding og indbetale 500 kr. i indmeldelsesgebyr. Dette beløb tilbagebetales ikke ved senere udmeldelse.
Eleven og familien skal have været på besøg på skolen, hvor de får en rundvisning og en samtale med en lærer. Det er ikke en eksamen eller en test, men en samtale for at klargøre, om det er et rigtigt valg for eleven og familien. Omkring 1. maj året før skolestart skal der indbetales et indmeldelsesgebyr på 1500,-kr.
Kommende elever inviteres til skolens teaterforestilling, samt til Ny elevdag i foråret.
 
Elevsamtaler og personlig udvikling.
Vi forsøger at arbejde struktureret og kontinuerligt med elevsamtalerne gennem skoleåret. Målet er, at den unge skoleåret igennem bliver spejlet og udfordret, så han/hun, med udgangspunkt i sin personlige livshistorie og livsvilkår, udvikler sig positivt på mange områder. Både på områder den unge selv ønsker at udvikle, og på områder vi voksne synes kunne være hensigtsmæssige eller, hvor vi ser særlige potentialer.

I løbet af året har eleven individuel samtale med sin kontaktlærer 3 gange før jul og 1 gang efter jul. Desuden er der løbende samtaler efter behov. Samtalerne i løbet af året har forskelligt fokus fx efterskolelivet og den boglige undervisning. Hver gang handler samtalen selvfølgelig desuden om elevens generelle trivsel. K-læreren noterer i løbet af året, så både elev og lærere kan følge den enkeltes udvikling.

Vi ønsker desuden at inddrage eleverne i den udtalelse, eleven får med ved skoleårets afslutning. Dette foregår i kontaktgruppen og med kontaktlærer. Også i denne proces er målet, at de unge får nogle konstruktive tilbagemeldinger, som forhåbentlig sætter tanker i gang hos den enkelte om, hvem man er, og hvem man ønsker at være.

Første omgang med refleksioner i familiegruppen foregår i januar.  Her arbejdes der i f-grupperne sammen med kontaktlæreren. Der sættes ord på de personlige egenskaber og på det sociale – altså hvordan er du sammen med os andre, og hvordan bidrager du til efterskolelivet? Arbejdsformen gentages senere i foråret, hvor eleverne skal sætte ord på hinandens særlige evner og kompetencer. 
Ud over den løbende refleksion og personlige udvikling, skal samarbejde med k-lærer og medelever, som tidligere nævnt, ende ud i en personlig udtalelse, som eleven får med hjem ved skoleårets afslutning.
 
Forældresamarbejde.
Forældrene skal føle sig trygge ved at have deres børn på Vivild.
Det er væsentligt, at vi som skole og forældre er sammen om at lave et godt efterskoleophold for de unge mennesker.
 
  • Før skolestart:
Vi gør os umage med at oplyse om skolen før indskrivning af eleverne. Det er væsentligt at forældrene ved, hvilken pakke de køber. 
Der er informationsbreve, besøgsdage med informations oplæg, rundvisning og samtale med nuværende elever og personalet.
Der afholdes ”ny elevaften” med yderligere informationer ca. 4 mdr. før start og før sommerferien tilsendes et informationshæfte.
 
  • Under ophold:
Ved skoleårets start skabes kontakt til K-læreren, som i høj grad bliver skolens talerør om det enkelte barn.
K-læreren kan kontakte familien og K- læreren kan altid kontaktes. Det er også K-læreren der afholder forældresamtaler via oplysninger fra faglærerne.
Forstanderen skriver hver måned et månedsbrev, hvor der fortælles om livet på skolen.  Der fortælles både om godt og mindre godt, samt om aktiviteter i den kommende måned. Brevet offentliggøres på skolens hjemmeside.
 
Der kan mailes, skrives, ringes til skolens kontor/forstander, og man er altid velkommen til at møde op på skolen.
 
Skolen forpligter sig til at orientere forældrene, hvis deres unge mennesker agerer uhensigtsmæssigt. Ligeledes er forældrene forpligtet på at kontakte skolen, hvis de mærker, at eget barn ikke trives eller de mærker, at der sker noget på skolen, der burde gøres noget ved.
 
  • Efter ophold:
Vi ønsker et tæt og godt samarbejde med alle forældre, og opfordrer forældrene til at give en tilbagemelding på dette ved skoleårets afslutning.
 
 
Familie-grupper og klasser.
Vores 180 elever er fordelt på 16 kontaktgrupper. Hver gruppe har en lærer tilknyttet.
Familiegrupperne holder møde èn gang om ugen, hvor læreren ”tager pulsen” på eleverne og referer relevante ting fra lærermødet, og eleverne har mulighed for at tage emner eller problemer op.
To familiegrupper udgør en klasse.
 
De 2 9.klasser deles efter skolestart. Her deles efter fagligt niveau og godt arbejdsklima. Kan justeres løbende.
De 6 10. klasser er fordelt således:
1 klasser er "alm. 10.kl.", der afslutter med de statslige prøver ved skoleårets afslutning.
5 klasser er "Studie10"- klasser, der arbejder anderledes og slutter året med en årsopgave. Læs mere dette andetsteds.
De 6 10.klasser niveaudeles før skolestart.
Eleverne vælger på Ny elevdag i april, om de vil gå i alm. 10.kl eller Studie10. Niveaudelingen sker på baggrund af elevens egen indplacering samt niveauønske afgivet på ny elevdag.
 
Inden for klassen undervises i dansk, matematik og engelsk. Tysk- og fysikholdene laves på tværs af teams.
 
Obligatoriske fag
 
Fortælletimer/Update
To gange om ugen har alle elever fortælletime/Update.
Der fortælles med udgangspunkt i litteraturen, i historien (Danmarks- og verdenshistorien), i mytologien (den nordiske, den græske, den jødiske), samt i andre kunstarter.
Derudover kan fortællingen også tage afsæt fra eget liv og oplevelse.
I løbet af året vil der også være fortællestimer om kost, motion og sundhed. 
I Update fortælles og perspektiveres på aktuelle nyheder i ind- og udland, så eleverne kan følge lidt med i, hvad der sker uden for vores "osteklokke", og så de får større indsigt i, at vi alle er en del af noget større.
 
 
Fællestimer
½ time om ugen har forstanderen fællestime for alle elever i foredragssalen.
Det foregår i en vekselvirkning mellem forstander og elever.
Der tages udgangspunkt i aktuelle udfordringer på skolen, for at være på forkant med tingene og for at efterbearbejde aktuelle sager. 
Der gives fælles beskeder om generelle ting på skolen og et overblik over den kommende uges program.
Aktuelle samfundsemner tages også op til kort debat.
 
Gangmøder
Ca. 4 gange årligt afholdes gangmøde for ganglærere og elever på den pågældende gang. Gangmødets vigtigste opgave er at varetage sagsområder til vedligeholdelse og forbedring af elevernes trivsel på gangen.
 
Sangtimer
Formål: - at opleve glæde ved at synge sammen
 - at lære nye og gamle sange – fortrinsvis danske
- kulturformidling
- gennem teksterne opleve, man er en del af historien og noget større
 
Hver sangtime skal, som udgangspunkt, indeholde ca. 7 sange:
  • 1-3 sange, som eleverne kender godt og kan lide at synge
  • 1-2 nye sange, som de skal lære
  • 1-2 sange, som de lærte sidste sangtime
De resterende kan bl.a. være årstidssange, sange med en samlet overskrift el.lign.
Sangtimer kan ind imellem også alene være med fokus på elevernes glæde og begejstring for sange, de kender og kan lide. Disse sangtimer kan være med elevvalgte sange, 80èr pop eller lignende.
Alle sange, der synges første gang, skal introduceres, så de bliver sat i en sammenhæng. Dvs. der kan siges noget om forfatter, komponist, anledning, historisk sammenhæng eller anden kulturformidling. Derudover kan der siges noget ud fra personlig erfaring i forhold til den enkelte sang.
Der vil jævnførende ovenstående siges noget om 2-3 sange i hver sangtime. 
 
Løb
Der er obligatorisk løb én gang om ugen. Vi løber på kønsopdelte og niveaudelte hold med en lærer på hver hold. Distancerne varierer fra 5- 12 km. 
Vigtigt for en god oplevelse er at udstyret er i orden, så det forventes at alle har gode løbesko.
 
Formålet med løb er:
• At opbygge gode motionsvaner. 
• At lære om løbeteknik, åndedræt og konditionstræning.
• At komme bedre i form.
• At komme ud og få frisk luft og røde kinder, også når det regner og blæser.
• At optræne vilje og modstandskraft.
• At være med til at forlange noget af eleverne, således at gymnastikken ikke står alene med den obligatoriske del.
 
Fællesgymnastik.
Alle skal have obligatorisk gymnastik 2-3 gange ugentligt. I gymnastik arbejdes der grundtræning, så man bliver bedre til at bruge sin krop. Vi arbejder blandt andet med gymnastikserier til musik, som indgår til gymnastikopvisningerne i foråret. Vi har ca. 12-15 opvisninger. Programmet vil bestå af serier for alle elever, samt bidrag fra valgfagsgymnastik – spring og rytmisk.
 
Boglige fag

Obligatoriske boglige fag for både 9. og alm. 10. klasse:
Dansk 
Matematik 
Engelsk 
Samfundsfag
Obligatoriske fag for 9. klasse:
Tysk (Vi tilbyder ikke fransk)
Fysik 
Historie 
Kristendom 
Geografi
Biologi
Samfundsfag
 
Derudover har 10. klasse elever mulighed for at vælge følgende boglige fag:
Tysk (Vi tilbyder ikke fransk)
Fysik 
 
I dansk, matematik, engelsk og tysk undervises fortrinsvist på niveaudelte hold. Ved skoleårets slutning forventer vi, at alle går op til Folkeskolens afgangsprøver eller 10. klasses prøver. 

Studie10 - et anderledes 10. skoleår
 
Hvorfor vælger vi at tilbyde en anderledes 10.kl. på Vivild?
Vi oplever, at en del elever i 10.kl. er ”fyldt op” af almindelig skolegang. Mange trænger til et nyt pust, nye udfordringer efter 10 års skolegang. Nogle er elever, der har haft en svær skolegang fagligt og/eller socialt og trænger til nye arbejdsmetoder og –former, der kan være med til at skubbe motivation for læring i gang igen. Andre keder sig rent fagligt og har brug for at blive presset lidt mere, og nogle har haft en fin skolegang, men trænger ikke til ”mere af det samme”.
Øget motivation for læring, samt afklaring og opkvalificering i forhold til en fremtidig ungdomsuddannelse er de vigtigste begrundelser for vores nytænkning af vores 10. klasses tilbud – Studie10.
 
Formål med Studie10
·        Studie 10 er rettet mod udvikling af de unges kompetencer i forhold til studieteknik, projektarbejde, samarbejde og formidling.
 
·        Studie 10 har fokus på at undersøge, anvende og videreudvikle det allerede lærte i mere komplekse sammenhænge.
 
·        Studie 10 er med til at udvikle de unges evner til at være reflekterende og fordybe sig i emner, der forholder sig til virkeligheden og det samfund, de skal være en del af og bidrage til.
 
·        På Studie 10 vurderes og evalueres den unge i løbet af skoleåret ud fra nuancerede kriterier, der giver indsigt og afklaring i forhold til gode studie- og livsvalg fremover.  
  
Uddybning
Studie 10 er rettet mod udvikling af de unges kompetencer i forhold til studieteknik, projektarbejde, samarbejde og formidling. Formålet er, at den enkelte unge bliver mere refleksiv og bevidst om egen læring. Målet er derfor, at den enkelte unge gennem øget viden, refleksion og erfaring bliver klogere på personlige udfordringer, kvaliteter og kompetencer. Dermed øges den unges selvværd og motivation til at gennemføre og få udbytte af videre uddannelse.
Første projektforløb i Studie10 handler om studieparathed. Her arbejdes bl.a. med følgende spørgsmål: Hvordan lærer jeg bedst? Hvad er en velfungerende gruppe? Hvordan skaber vi sammen en klassekultur, som giver de bedste forudsætninger for højt fagligt udbytte?
Dette forløb vil danne grundlag for fortløbende refleksion over og evaluering af egne læreprocesser gennem hele skoleåret.
 
Øvrigt indhold
”Dannelsen i Uddannelsen handler ikke alene om at tilegne sig viden eller udvikle evner, men derimod om at ændre måden, hvorpå man forholder sig til denne viden og få blik for, i hvilken henseende de udviklede færdigheder og kompetencer skal anvendes. ” (Hammershøj 2014)
Vi ønsker gennem tværfaglige projekter, at eleven forholder sig til sig selv, andre og verden.
Studie 10 har derfor fokus på at undersøge, anvende og videreudvikle det allerede lærte i mere komplekse sammenhænge. Gennem en vekselvirkning mellem projektarbejde og kortere fagkurser vil eleverne blive udfordret fagligt, personligt og socialt. Eleverne vil, inden for de givne temaer, gruppevis skulle vælge, hvad de vil undersøge og hvordan. Den unge skal lære tage ansvar for egen læring og proces og samtidig tage ansvar for samarbejdet med de andre elever, så opgaveløsningerne bliver med størst muligt udbytte for alle.
Projektforløbende i løbet af skoleåret vil tage udgangspunkt i nedenstående 3 temaer:
1.       Deltagelse i samfundet – (hovedvægt på dansk)
2.       Uddannelse/virksomhed – (hovedvægt på matematik)
3.       Verdensborger  (hovedvægt på engelsk)

Gennem projekterne vil eleverne videreudvikle evner til at være reflekterende og fordybe sig i emner, der forholder sig til virkeligheden og det samfund, de skal være en del af og bidrage til. Samfundet har brug for refleksive, selvstændige mennesker til at bidrage i en meget kompleks verden. Studie10 vil give eleverne mulighed for, at eleverne udvikler disse kompetencer.
Fagkurserne vil bl.a. have fokus på, at eleverne opnår ny viden inden for fagområder, de skal kunne anvende i næste projektforløb.
 
Undervisningen:
·        Undervisningen er niveaudelt og tager udgangspunkt i de tre grundfag: dansk, engelsk og matematik.
·        Eleven vil løbende blive vurderet og vejledt individuelt. Der laves terminsprojekt før jul, og Skoleåret afsluttes med en årsopgave.      
·        Undervisningen vil skifte mellem projektforløb med tid til fordybelse og refleksion og fagkurser med relevant fagligt fokus.
 
Der lægges i øvrigt vægt på, at eleven udvikler evner i at deltage aktivt og engageret i forskellige gruppekonstellationer.
Skema og hverdag
Studie10 timerne ligger samtidig med den øvrige boglige undervisning på skolen. Timerne ligger forholdsvis samlet på dagen, så der er tid til fordybelse og evt. arbejde ud af huset. Studie10 eleverne vil derfor kunne vælge valgfag på samme vilkår som alle øvrige elever. Større opgaver og afleveringer kan forventes at være af samme omfang som for elever, der vælger almindelig 10. klasse – blot med et væsentligt andet indhold.
Karakterer og/eller…..
Studie 10 vurderes og evalueres eleven i løbet af skoleåret ud fra nuancerede kriterier, der giver indsigt og afklaring i forhold til gode studie- og livsvalg fremover. Efter hver projektforløb evalueres og vurderes den enkelte elev af både sig selv og læreren ud fra i forvejen kendte kriterier og mål. Hermed er der mulighed for egen refleksion over, hvad man mestrer, og hvad der skal udvikles på.
Vi anvender både den kendte karakterskala og vores egne vurderingsværktøjer undervejs.
Vi tror på, at den unge med denne ballast vil føle sig mere selvsikker og have større overskud til at bidrage og lære nyt, når de skal videre med deres ungdomsuddannelse.
 
Vejen til ungdomsuddannelse, når eleven har gået på Studie10.
Studie 10 afsluttes med en årsopgave og altså ikke med folkeskolens 10. klasses afgangsprøve. I februar vil man som Studie10 elev – ligesom de øvrige elever - få standpunktskarakterer i dansk, matematik og engelsk, samt blive erklæret egnet eller ikke egnet til sin ungdomsuddannelse. Ikke alle gymnasier optager elever efter 10. klasse på baggrund af standpunktskarakterer og vores anbefaling alene. Gymnasierne kan derfor indkalde eleven til en personlig samtale og/eller forlange en optagelsesprøve. Elever der ønsker optagelse på en gymnasial uddannelse skal derfor være klar over dette og parat til dette, når man vælger Studie10. Vi forventer, efter samtaler med flere rektorer ved de mest populære gymnasier, at det ikke giver problemer. Andre efterskoler med lignende tilbud har ikke mødt vanskeligheder, tværtimod.
 
Vi vil gerne være en boglig skole. Det er vigtigt for os, at eleverne får mulighed for at blive klar til gymnasium, handelsskole eller anden ungdomsuddannelse. Eleverne skal møde velforberedte op til timerne og aflevere deres opgaver til tiden. Det giver ofte motivation, at man også møder matematik- eller tysklæreren i friluftsliv eller på fodboldbanerne.

Hver aften har eleverne lektietime, hvor der er mulighed for at få hjælp af tilsynslærerne.

Alle obligatoriske boglige fag følger formålene som i folkeskolen og lever op til folkeskolens slutmål. 10. klasse går ikke op til prøve i samfundsfag.

Inklusion på VGI
På Vivild forsøger vi, i samarbejde mellem eleverne og det samlede personale at skabe åbne og udviklingsorienterede læringsmiljøer, hvor alle unge oplever sig som aktive deltagere i fællesskabet. Målet er, at alle unge føler sig set, anerkendt og værdsat som de unikke personer, de er. Dermed sikres faglig, personlig og social udvikling.
Vi ønsker, at alle normaltbegavede elever med lyst til gymnastik- og idræt kan trives godt og udvikle sig positivt på Vivild. Hver elev har en kontaktlærer, der har løbende igennem året har individuelle samtaler med eleven for at sikre en god, positiv udvikling og god trivsel.
Der iværksættes særlige pædagogiske tiltag, såsom ekstra mentorordninger, støttetimer eller ekstra samtaler, hvis vi oplever et særligt behov for dette. Dette kan ske på baggrund af aftaler før skolestart og efter behov i løbet af skoleåret. Aftalerne foregår i tæt samarbejde mellem elev, forældre, kontaktlærer og skole. Elevens egen involvering og deltagelse i disse tiltag er afgørende for et vellykket efterskoleophold.

Eleverne er niveaudelt i matematik, dansk og engelsk. Vi har som udgangspunkt ikke specialundervisning, men vil forsøge at hjælpe og støtte den enkelte fagligt i den boglige undervisning i klassen og i lektietimerne om aftnen.
Vi kan være behjælpelige med at skaffe IT rygsæk, hvis det anbefales af tidligere skole og PPR i hjemkommunen. Henvendelse om dette skal ske til kontoret – helst inden skolestart i august.
 
Citat fra skolens værdigrundlag:
….Skolesynet handler om livsoplysning. Kolds skoletanker handler om at være en personlig skole, hvor vi omgås eleverne, som vore egne børn med plads til forskellighed. Her danner den enkeltes livshistorie afsæt for videre udvikling af selvværd og personlighed.

Citat fra skolens hjemmeside:
Elever med særlige behov
Hvis du har faglige vanskeligheder og/eller andre udfordringer, bedes du kontakte kontoret, så vi kan fortælle lidt om, hvad vi som efterskole kan tilbyde.
Vi har ikke specialundervisning, men vil gerne på andre måder forsøge at støtte dig i at lykkes med dit efterskoleophold - også hvis du har særlige udfordringer og behov.
Det vigtigste er, at du selv kan komme op om morgenen og passe dine timer til tiden. Og sidst men ikke mindst - at du kan lide at dyrke idræt!

 
 

Udbuddet varierer fra år til år alt efter lærernes kompetencer og elevernes interesser. Der kan vælges om 3 gange i løbet af skoleåret og enkelte valgfag tilbydes kun i en periode.

I år tilbydes:
Mindfullness, hverdagspsykologi, billedkunst, Års DVD, kor, sammenspil, drama, syning, guitarundervisning, byggeprojket, massage, friluftsliv og strikning.
 
Syning
Lær at sy enkelt tøj vha. mønstre. Løse bukser, bluser, natbukser m.v.

Års DVD
Vi optager og producerer en DVD om året på VGI, som vi så masseproducerer, så alle elever kan få et minde med hjem.

Korsang
Er du glad for at synge enstemmige og flerstemmige nye og ældre sange sammen med andre er korsang sagen for dig. Sammen finder vi det udvalg af sange, vi vil synge.

Sammenspil
Sammenspil er for dig der kan synge eller spille musik og har lysten til at være en del af et band. Vi spiller et bredt udvalg af numre indenfor rockmusikken. Numrene udvælges af de enkelte bandmedlemmer i samråd med læreren. Vi arbejder på at få et bredt repertoire, der kan bruges i forskellige sammenhænge i skoleåret, fx teateruge, cafeaftner mm.
 
Guitarundervisning
Undervisningen er både for dig, der er begynder, og dig der har erfaring. 

Billedkunst
Her kan du tegne og male - også selvom du er ny- begynder. Hvis du i forvejen godt ved, at du er dygtig til faget, kan du sagtens hente ny inspiration og blive endnu bedre. Vi arbejder med forskellige materialer og eksperimentere med farver og form.
 
Massage
Eleverne masserer hinanden to og to og vil arbejde med forskellige massageteknikker. Undervejs snakker vi lidt anatomi og fysiologi. Hver gang slutter vi af med afspænding.
 
Strikning
I dette fag kan du lære at strikke eller få nye udfordringer, hvis du allerede kan i forvejen. Du vælger selv, hvad du vil strikke – næsten. Der strikkes computertasker, mindre tasker, tørklæder, trøjer og meget mere.
 
Byggeprojekt
Der graves, tømres og males. Du lærer håndværksmæssige færdigheder og er med til at skabe noget flot og brugbart til skolen og eleverne.

Hverdagspsykologi
Et tænke- og samtalefag hvor eleverne lærer sig selv bedre at kende. Vi taler  bl.a. om identitet, relationer, stærke og svage sider og konflikthåndtering.

Mindfulness
Eleverne får lidt teori om mindfulness og prøver det i praksis.

Friluftsliv
Lær at sejle kano. Prøv at klatre i de virkeligt høje træer. Lav din egen udendørs sauna. Hyg omkring bålet. Sov under åben himmel. Bliv vækket af myggene. Bliv udfordret på en overlevelsestur. Bliv våd. Bliv træt. Bliv varm igen og mærk hvor meget mere du lever når hverdagen ikke bare er chips og fjernsyn...
På Vivild er der tradition for meget friluftsliv. Hvad enten det er som valgfag, som stor fælles overlevelsestur, på skiture, en hyggeaften foran lejrbålet eller vores fælles afslutnings-lejrtur, så er der masser af muligheder for at komme ud og få en masse gode oplevelser.
Vores faciliteter er helt i top: Egen skov, kanoer, grej til klatring og hyggelige lejrpladser, der giver gode rammer for gode oplevelser.
 
Friluftsliv på Vivild Gymnastik- & Idrætsefterskole skal først og fremmest give dig gode oplevelser og situationer ude i naturen. Friluftsliv kan både være timer i dit ugentlige skema og ture i weekender hvor vi kommer ud i skoven ned til havet eller ud på skolens eget friluftsområde. Indholdet vil dels være fagligt, dvs. at du lærer orientering i naturen, primitiv madlavning, at overnatte i det fri, at sejle i kano eller at bygge bivuakker. Men friluftsliv er også tid til socialt samvær ved lejrbålet og mulighed for blot at nyde stemningen, atmosfæren og livet ude i naturen.
 
Fodbold:
Vivild Gymnastik- & Idrætsefterskole har et fantastisk flot fodboldstadion med to baner, omkranset af tæt bevoksning - et rigtig hyggeligt og dejligt sted at spille fodbold. Der er normalvis mange af vores elever som vælger fodbold (ca. 80 drenge og 40 piger). Du har mulighed for at træne op til 3-4 gange om ugen - piger og drenge hver for sig. Vi afholder her på skolen Østjyske mesterskaber i fodbold for efterskoler. Vi deltager ofte i DM for efterskoler. Teknisk træning, en masse bold, taktisktræning og meget spiltræning. Du har mulighed for at starte på DGI fodboldtræner uddannelse. Vivild Gymnastik- & Idrætsefterskole vil meget gerne en masse fodbold.

Håndbold
Vivild Gymnastik- & Idrætsefterskole har gode traditioner med håndbold. Håndboldtrænere med stor erfaring og mange ideer. Har du spillet meget i klub og har lyst til at blive endnu bedre, har du på Vivild Gymnastik- & Idrætsefterskole store muligheder for at pleje og udvikle dit talent. Har du lyst til at prøve håndbold uden den store erfaring, er du også meget velkommen. Vi spiller håndbold 2 x 2 timer om ugen drenge for sig og pigerne for sig. Vi har samarbejde med de lokale klubber, spiller mange træningskampe og deltager i de turneringer der er for efterskoler. Kan du lide at øve forskellige skudvarianter fra forskellige pladser, lave små systemer to og to, og lave angbresåbninger . Vi øver forskellige forsvarformationer som 6-0, 5-1 og 3-2-1. Vi bruger meget tid på spiltræning. Efterskolens haller kan også bruges meget i fritiden. Du kan starte på DGI´s træner uddannelse i håndbold. I Vivild er vi vilde med håndbold.

Volleyball
Der er mange af eleverne på Vivild Gymnastik- & Idrætsefterskole som gerne vil spille Volleyball. Vi har en flot og hyggelig Beachvolleybane og har 5 baner i vores haller. Volleyball er både for begyndere og for dem som har spillet meget i skole og klub. Du bliver hurtigt rigtig god til volleyball. Har du viljen vil vores dygtige Volleyballlærere hurtig lære dig det. Vi deltager i turneringer og stævner med klubber og andre efterskoler. Du kan starte på DGI´s Volleyball trænerkursus.

Badminton
Vi har på Vivild Gymnastik- & Idrætsefterskole badminton for begyndere og for øvede.
Badminton er et hurtigt, teknisk og elegant spil. Det er intenst og tempofyldt. Det er tætte dueller ved netkanten.
Badminton er i en rivende udvikling, så der er rigeligt at tage fat på: udvikling af slag, forbedring af træningsprincipperne og reglerne nyformuleres.
På VGI bliver du en bedre badmintonspiller og du får mere lyst til at spille badminton .Du får gode idrætsoplevelser, ved kampe mod andre efterskoler i området. Du udvikler dig personligt. Og du har mulighed for at blive badmintontræner. Du skal selv have din ketcher med. Der vil være god teknink-, slag- og spiltræning. Der er rig lejlighed for at træne videre om aftenerne da hallen ikke altid er udlejet. Vi er i samarbejde med DGI og 3 andre efterskoler på Djursland om at spille turneringer, stævner og afholder træningssamlinger. Vi afholder her på skolen Østjyske Mesterskaber i badminton for efterskoler. Vi deltager ofte i DM for efterskoler.
Vi spiller kampe. Vi duellerer ofte internt mod hinanden og vi planlægger enkelte kampe mod spillere fra lokale hold. I kampene afprøver vi teknikken, taktikken og fysikken. Og så kommer der fokus på præstation og konkurrence!

Basketball
Vi spiller basketball en gang om ugen. Du kan lære spillet fra start, eller du kan videreudvikle dit talent. Der er mange som spiller basketball i deres fritid på efterskolen. Tekniktræning med mange skud og drible varianter. Meget taktisktræning med systemer og opstillinger. Der vil altid i træningen være meget spiltræning. Vi deltager i stævner og turneringer. Kan du dunke - vi har springbrædder...?

Fitness
Vi arbejder med håndvægte og småredskaber og arbejder hele kroppen igennem for at styrke musklerne. 

Ultimate
Et holdspil der kræver god kondition, taktisk overblik og spilforståelse.

Halvmaraton
Eleverne træner sammen og hver for sig op til halvmaratondistancen. De lærer om løbestrategier og følger et stramt løbeprogram, så vi sikrer, at kun de elever der er forberedte, løber distancen.

Bikinitræning
Et forårsvalgfag i 3. periode. Styrke- og konditionstræning for piger.

Dans
Forskellige stilarter inden for moderne dans introduceres og afprøves.

Crossfit
Et fag med fokus på opbygning af muskelstyrke og -udholdenhed. Der arbejdes udendørs og indendørs.

Spring
Du får mulighed for at blive dygtigere til at springe. Hvis du ikke kan i forvejen, kan du lærer at stå på hænder, lave forskellige spring på måtte, på springbræt, over plint mm. Vi tager udgangspunkt, der hvor du er og fortsætter derfra.

Rytmisk Gymnastik
I dette fag har du mulighed for at få flere udfordringer rent gymnastisk. Rytmisk gymnastik er en blanding af rytmisk gymnastik og dans, og der arbejdes med rytmer, udtryk og elegance. Man laver en serie på ca. 3-4 min. varighed, som indgår i vores fælles opvisningsprogram.

Yoga
Styrke, smidighed og balance er super i alle idrætsgrene. Vi træner roligt og øger vores kropsbevidsthed. Slutter med afspænding.

Rugby
Et fedt drenge- og pigefag hvor vi skal bruge musklerne og gerne må blive beskidte. Vi går til den og til hinanden, så du skal ikke være for ømskindet.

Spinning
I dette fag spinner (cykler) vi til musik, og du får trænet din kondition på en sjov og effektiv måde.
 
Lederuddannelse / træneruddannelse
Du kan tage lederuddannelse i:
Gymnastik, Håndbold, Fodbold, Badminton, Volleyball, Basketball.
På Vivild Gymnastik- & Idrætsefterskole ser vi meget gerne, at vores unge mennesker efter efterskoleopholdet bliver frivillige ledere, trænere eller hjælpetrænere hjemme i deres lokale foreninger. Derfor udbyder vi lederuddannelse og træneruddannelse i vores idrætsgrene.
Mange af elementerne fra selve efterskoleopholdet udvikler den enkelte til i alle sammenhænge at blive bedre til at omgås andre mennesker. De kommer gennem mange lege, boldspil, lejrliv, ture og oplevelser som de fleste vil være klar til at give videre til andre.
Vi har udbygget vores samarbejde med DGI Østjylland kraftigt, således at der i alle vores idrætsgrene vil være weekendkurser som starter DGI ´s kursusrække.
Alle elever får et obligatorisk idrætsskadekursus og et kort første-hjælpskursus.
 
Dagsrytme
 
6.45 –     7.00  Morgenmad for dem der skal gøre rent og være i køkkenet
7.00 –     7.30  Morgenmad for de andre
7.30                  Oprydning på værelset
7.55 -      8.10  Morgensang
8.15 –     9.00  Undervisning
9.00 –     9.15  Pause
9.15 –   10.00  Undervisning
10.00 – 10.30 30 min Pause
10.30 - 12.05  (60 min/90 min) Boglig undervisning + evt. Fortælletime 25 min
12.05 – 13.05 60 min Middagspause (varm mad)
13.05 – 13.50 45 min Undervisning (boglig/valgfag)
13.50 – 14.10 20 min Pause  
14.10 – 14.55 45 min  Undervisning (Valgfag)
14.55 – 15.00 5 min Pause 
15.00 – 15.45 45 min  Undervisning
15.45 – 16.05 20 min. pause
16.05 – 17.30 85 min Undervisning (valgfag)
17.40 – 18.15 35 min Aftensmad
18.30 – 19.15 45 min Lektie-/ Stilletime
19.30 – 20.50 80 min Enkelte valghold
22.00                På egne gange
22.30                På eget værelse- på vej i seng.
 
Ugerytme
De unge møder ind på efterskolen søndag aften mellem kl. 19 og 22.
De unge kan tage på weekend fredag kl. 14.50.
Vi ønsker at have mange elever i weekends og har ofte mellem 80 og 110, der bliver på skolen i weekenden.
 
Årsrytme
Vi har 42 skoleuger. Vi holder efterårsferie, juleferie, vinterferie (uge 7). Vi holder helligdagene fri, men har undervisning de 3 dage før skærtorsdag.
Vi har weekends, hvor eleverne skal være her (obl. weekends), hvor dagene tæller med i undervisningen.
Vi har weekends, hvor eleverne tager hjem (forlængede weekends) (oftest efter en obl. weekend). Og er hjemme fra torsdag aften til søndag eller fra fredag eftermiddag til mandag aften.
Vi har almindelige weekends, hvor eleverne kan vælge, om de ønsker at være her.
Vores år er planlagt, så der oftest er 3 uger mellem forlængede/ferier således, at mange unge er her i 3 uger i træk. Det er godt og udviklende.
I løbet af året har vi en del anderledes dage. Introdage, ”24 timerstur, brobygning for 10.kl, teateruge, lejrskoleuge, gymnastikuger, terminsprøver og afsluttende prøver, afslutningsuge for uden de mange stævner, kampe, én-dags ture og opvisninger.
Der laves nyt skema 3 gange i løbet af skoleåret. 1 periode indtil efterårsferien. 2 periode indtil Påske. 3. periode indtil mundtlige prøver.

Anderledes uger
Vi har en del uger og dage med anderledes program.
Formålet med de anderledes dage og uger er, at eleverne oplever at arbejde fælles om et projekt i sammenhængende tid. Gennem andre arbejdsformer og andre emner oplever de sig selv og hinanden på nye måder og bliver derved klogere på sig selv og andre.
 
Startdage og familiegruppe-Tur 
3 dage med lege og aktiviteter, der introducerer vores hverdag, og de lærer hinanden at kende, snakke i familiegrupper og teams om VGI`s rammer, regler og mål, fællestimer og en familiegruppetur med overnatning.

Sletten-tur
Tur, hvor formålet er at eleverne mærker på krop og sjæl, hvad det vil sige at være på friluftstur. Hele skolen tager samlet afsted, og der vil være en del fællesaktiviteter. De unge skal bo på forskellige måder udendørs, lave mad og samarbejde om det hele. De bliver presset fysisk og psykisk og skal som gruppe fungerer sammen. Samarbejde er en forudsætning.

Teateruge
8 dage med skuespil, scenebygning, medieværksted, dans, kostume og kulisseværksted, musik og sang afsluttende med 3 forestillinger.

Påskedage
Dagene består af bedsteforældredagen, opvisningsdag i Gigantium, og en aktivitetsdag.

Bedsteforældredag
En hel dag hvor elevernes bedsteforældre er inviteret til en dag sammen med deres børnebørn. Eleverne er med til planlægningen af dagen. Der vil bl.a. være sangtime, fortælletime og folkedans.

Forældredage
En dag i november der indeholder tale, sang, forældresamtaler med k-lærer, samt gymnastikforevisning.
En dag i marts der indeholder tale, sang, forskellige efterskoleaktiviteter, man kan lave sammen med sit barn, samt elevernes gymnastikopvisning.

Gymnastikopvisningsweekend
Alle eleverne er af sted en weekend og laver 3-5 opvisninger. Vi kører i bus rundt og overnatter på en anden efterskole. Eleverne oplever, hvordan det er at skulle præstere under forskellige forhold. De kommer tættere på hinanden og oplever at være stolte af deres fælles præstation.

Løbedag
Vi laver en løbeindsamling, hvor pengene går til et velgørende formål. Der løbes en rundstrækning på ca. 3 km. Senere på dagen er der hovedrengøring af værelser før efterårsferie.

Obl. weekend i august:
Den første weekend hvor eleverne skal være på Vivild. Her er det overordnede formål, at eleverne skal lære hinanden at kende, opbygge fællesskabs ånd og finde deres egen plads på ”holdet”. Der laves lærerstyrede aktiviteter hele weekenden, hvor idræt, sang, lege, gå/cykelture mv. er i højsædet. 

Obl. Weekend  i september.
Søndag er det elevernes første rundvisning. Eleverne oplæres i at fortælle om efterskole, om Vivild og det at fortælle for fremmede. Derefter vises der rundt.
Om eftermiddagen er der Rougsøløb, hvor eleverne cykler til Nørager, deltager i opvarmning og enten løber 4, 7 eller 11 km. Formålet med løbet er at vise de unge, at det at motionere sammen giver gode oplevelser og skal virke motiverende for vores ugentlige løbetur.

Fodboldstævne på Vivild.
Stort arrangement med 14 andre efterskoler, hvor der spilles turnering for A og B hold i begge køn. De få elever der ikke spiller er med som arrangører.

Efterskolernes dag
Eleverne er med til at få skolen til at skinne om formiddagen, hvor der også fortælles om dagens indhold og fælles forventninger. Om eftermiddagen er der aktiviteter rundt på skolen, hvor eleverne er med til at fortælle, vise rundt og lave forskellige aktiviteter. Eleverne oplever, at det er deres sted, de viser frem.

Brobygnings –/projekt- og 9.kl. uge.
10. klasse eleverne tager hver morgen til erhvervs/gymnasiale skoler i Randers og Grenå for at få et klarere begreb om det valg de står overfor at træffe. 9. klasserne har en uge med de mindre boglige fag, som historie, biologi, geografi m.fl. om formiddagen og idræt om eftermiddagen. Studie10 eleverne har projektuge.

Erhvervseftermiddag/aften.
Forældre og skolevejledere giver de unge indblik i forskellige erhverv. Skolevejleder fortæller om generelle forhold og forældrene laver hver en stand, som eleverne cirkulerer rundt imellem. Alle skal sidde og høre på mindst 4 oplæg. En god dag, hvor de unge stolt viser deres forældre frem, og hvor de får øget indsigt i kendte og hidtil ukendte erhverv. Dette er bl.a. en optakt til projekt- og OSO-opgaven.

Oso- og projektuge
Alm. 10. klasse eleverne skriver deres obligatoriske selvvalgte opgave. Arbejdet resulterer i afleveringen af et produkt og en fremlæggelse, som derefter bliver bedømt af projektvejlederen. Opgaven tager sit udgangspunkt i elevernes uddannelsesplan. 9. klasse eleverne har projektuge, samtidig med, at 10. klasserne arbejder med deres OSO. Også 9. klasses projekterne afsluttes med afleveringen af et produkt, en fremlæggelse og en bedømmelse. Studie10 eleverne har projektuge og slutter med fremlæggelser.
 
Boglige formiddage 
Timerne varetages af teamlærerne. Der undervises i dansk, engelsk og matematik. Der er mulighed for at undervise projektorienteret og på tværs af fagene.

Gymnastikeftermiddage
Der undervises i gymnastik med henblik på de kommende opvisninger om eftermiddagen de dage, der er teamformiddage.

Kampdage
Flere gange om året er der kampdage, hvor nogle elever er til et stævne. Til de større stævner i badminton, fodbold, håndbold og volleyball deltager vi typisk med fem til syv hold.

ØM i Badminton 
Et stort arrangement, hvor der kommer badmintonspillere fra 7 andre efterskoler. Mange af vores elever er med som spillere, andre står som arrangører. God dag, hvor mange elever oplever at tage ansvar for vigtige ting, der skal lykkes og fungere på dagen.

ØM i håndbold 
Et stort arrangement, hvor der kommer håndboldspillere fra 10 andre efterskoler. Der spilles kampe i 4 haller. Mange af vores elever er med som spillere, andre står som arrangører. God dag, hvor mange elever oplever at tage ansvar for vigtige ting, der skal lykkes og fungere på dagen.

Øm i volleyball 
Vi tager til stævne med alle vores aktive volleyballspillere. De hjemmeværende elever har almindelig undervisning.

Juledage
1,5 dag op til juleferien står i julens tegn. Vi har sammensat et program, der indeholder rigtig mange juletraditioner, så vi giver vores bud på en god jul.

Terminsprøver
De skriftlige prøver i dansk, matematik, engelsk og tysk prøves af. Prøverne ligger meget tæt, men eleverne oplever, hvordan det er at være til prøve og fornemmer tiden, de har. Studie10 eleverne arbejder med Terminsprøveprojekt i disse dage.

Skriftlig prøveperiode 
Eleverne er til èn prøve om dagen. Resten af dagen læser de eller laver diverse aktiviteter på området. Studie10 eleverne har fagdage i disse dage.

Fordybelsesperiode
Inden den mundtlige prøveperiode begynder afsættes et par uger hvor eleverne koncentrerer sig om de fag de skal til prøve i. De har mulighed for at have spørgetid/undervisning hos deres lærer. Studie10 eleverne forbereder deres årsopgave.

Mundtlig prøveperiode 
I løbet af 11 dage afvikles samtlige mundtlige/praktiske prøver. Eleverne er på deres værelser hver formiddag, hvor der er ro og mulighed for at forberede sig til prøverne. I samme periode har eleverne på skift rengøringsopgaver på skolen fællesområder. Studie10 eleverne afslutter og går til prøve i deres årsprojekt.

Udlandsrejse. 
Vi holder hvert år lejrskole i udlandet. Mange år er det ski i Norden. Formålet med turen er at opleve noget, der er større end dagligdagen og opleve andre kulturer. Give fælles indtryk til opbygning af fællesskabet, styrke kammeratskabet og selvfølgelig blive bedre til de aktiviteter, der udbydes.

Sluttur. 
4 dage i det fri, hvor samarbejde, samvær og råhygge er kodeord.

Slutdage
De sidste to dage består af oprydning fra sluttur, rengøring, samt en afslutningsaften. Sidste eftermiddag hvor forældrene henter deres barn består af taler, sange, lysbilleder fra året, samt udlevering af afgangsbeviser. 
 
Uddannelses- og erhvervsvejledning
Studievejledningen på VGI er en integreret del af opholdet. Vejledningen er målrettet mod at styrke dig i dit valg af ungdomsuddannelse og erhverv. Alle får i løbet af året minimum en afklarende samtale med en af skolens vejledere. I denne samtale drøfter vi de ønsker, du har i forhold til valg af ungdomsuddannelse. Vi tager udgangspunkt i de ønsker og planer du har beskrevet i den uddannelsesplan, som du har arbejdet med, inden du begyndte på VGI. Dine planer skriver du ned i din uddannelsesplan. Denne finder du på www.minuddannelse.dk, hvor eleven logger sig på med sit UNI-login. Hvis du efter den første samtale ikke er afklaret i valget af ungdomsuddannelse, tager vi endnu en samtale.

Brobygning
Hvis du går i 10. klasse, skal du i 1 uges brobygning. Brobygningen er fordelt således, at du skal tre dage på en ungdomsuddannelse og 2 dage på en anden. Mindst den ene af de to uddannelser skal være en erhvervsuddannelse (EUD, HTX, HHX), og den anden kan eksempelvis være STX (alment gymnasium). Du skal i brobygningen afklares om hvilken ungdomsuddannelse, der passer til lige netop dine ønsker. Brobygningen foregår enten i Randers eller Grenå.
 
Erhverspraktik
Hvis du ønsker at komme i erhvervspraktik foregår denne i efterårsferien (uge 42) eller i vinterferien (uge 7) med udgangspunkt hjemmefra.
 
Kontakt
Peter Seiding (peter_seiding@hotmail.com) og  René Haulrik-Friis (rf@vgi.dk)

Praktiske opgaver – rengøring og køkken.
Formålet med at disse funktioner er en del af elevernes liv på skolen er, at eleverne tilegner sig nogle praktiske færdigheder og en vis teoretisk viden, så de kan være ansvarlige for de praktiske funktioner på skolen, samt ar de senere kan drage nytte af disse færdigheder.
Desuden er det formålet, at eleverne får en forståelse for, at disse funktioner udgør en ligeså væsentlig del af skolens helhed som undervisningen i de traditionelle fag.
 
Rengøring
Eleverne er med i den daglige rengøring af alle fællesområder både inde og ude. Dette går på skift og foregår hver morgen, mens de øvrige elever spiser morgenmad. Rengøringen foregår under vejledning fra vores to rengøringsassistenter.
Derudover har eleverne ansvaret for rengøringen af eget værelse. Det er k-læreren, der vejleder og følger op på, at det er i orden hver dag.
Alle steder på skolen gælder det, at man er ansvarlig for oprydning og rengøring. Herved tilegner eleverne sig et ansvar over for den hygiejniske standard i deres hverdag.
 
"Køkkenlære"
Eleverne er på skift med i køkkenarbejdet, således at de i løbet af en uge bliver præsenteret for de funktioner, som det daglige køkkenarbejde kræver.
Det består især i anretningen af mad, rengøring, opvask samt snakke om hvad maden indeholder, energiindhold og fornuftige arbejdsstillinger.
 
Praktiske oplysninger
HER kan du se og hente infofolderen om alle praktiske oplysninger om efterskoleopholdet.